16 de desembre, 2010

El forat del Portús (Alta Ribagorça)

La serra de Sant Gervàs és una muntanya prepirinenca molt poc concorreguda, situada entre la Ribagorça i el Pallars Jussà.
La serra està composta d'una llarga cinglera infranquejable que s'estén des del riu Noguera Ribagorçana fins a la serra de l'Estall i el Camporan.
Només un petit pas natural travessa la cinglera i avui l'aniré a trobar.

Situació: Alta Ribagorça, Serra de Sant Gervàs, Adons.
Punt d'inici: Adons (1315m)
Accés: Per la N-260 des de la Pobla de Segur al Pont de Suert, passo el coll de Pervers i abans d'arribar al poble de Viu de Llevata, trenco a l'esquerra (km 355) per una pista asfaltada fins al poble d'Adons.
Horari total: 2:30 hores.
Pujada acumulada: 430 metres
Alçada màxima: 1695 metres
Ruta: Adons (1315m) – Pla de les Boïgues (1540m) – forat del Portús (1690m) – Pla de les Boïgues (1540m) – Adons (1315m).
Cartografia: Alta Ribagorça. Esc. 1:50000. Institut Cartogràfic de Catalunya

La ruta pas a pas.

Deixem el cotxe al prat d'herba que hi ha davant de la casa on venen embotits.
El dia és gris, però no fa tant fred com els darrers dies i la pluja d'aquesta nit, ha desfet gran part de la neu que va caure ahir.
El camí comença a l'altra banda del prat d'herba, allà on hi ha un pal indicador i una tanca pel bestiar.

Adons

El camí que seguirem no té pèrdua perquè està completament senyalitzat pel consell comarcal de l'Alta Ribagorça.
Travessem la porta i per un camí carreter flanquejat per una filera de pollancres, voregem els camps de pastura.

Pastures abans de començar la pujada.

El camí es transforma en sender i just abans de començar a enfilar-nos per l'obaga de la serra, trobem un pal indicador que indicar la direcció que hem de seguir.
Prenem el sender que, per la dreta, comença a guanyar alçada fent grans marrades entre boixos i ginebrers.

Marrades que s'enfilen per l'obaga de la serra.

Arribem a una primera esplanada on encara es conserven restes d'antics murs de pedra seca i on hi ha bonics exemples de carstificació de la roca.
Fent cas de les fites i les marques, seguim el sender que s'apropa cap al barranc dels prats mentre guanya alçada un altre cop.

Roca carstificada.

L'aigua de la neu que es desfà córrer per tot arreu, i el sender que seguim sembla més un riu que un camí.
Superat aquest segon turonet, accedim al pla de les Boïgues, enclotat sota la pala de l'Avedoga.

Pla de les Boïgues.

Travessem l'esplanada en direcció sud. I un cop a l'altra banda, seguim el sender que flanqueja uns metres per sobre l'esplanada abans de començar a guanyar alçada decididament.
Ara que ja arribem a la part més alta de la serra, la boira ens atrapa i comença a ploure.
Sense deixar mai el sender, pugem a prop d'uns avets que destaquen sobre els boixos.

Avets a prop de la carena.

Arribem a la carena des d'on esperàvem tenir unes grandioses vistes sobre la Terreta i que queden en no res per la insistent boira. Només podem veure durant uns segons, a l'esquerra, el cim de l'Avegoda d'Adons on avui no pujarem.

L'Avegoda d'Adons.

Per arribar al forat del Portús, prenem el sender que marxa cap a la dreta, i després d'una lleugera pujada, baixem de cop fins a l'inici del forat.
El forat del Portús és l'únic pas natural que travessa la serra de Sant Gervàs a través d'un tall gegant a la cinglera.

El forat del Portús.

Les seves dimensions són espectaculars, però com que el forat és quasi paral·lel a la cinglera no es deixa veure fins que no hi ets al davant mateix.
Sembla ser que antigament el forat era utilitzat, durant la transhumància, per contar els caps de bestiar, ja que la seva amplada, de menys de dos metres, facilitava aquesta labor.
Travessem el forat i anem a espetegar a la vessant septentrional de la serra on  no veiem res per la boira.

Comença a ploure un altre cop i com que som prou lluny d'Adons, decidim començar el retorn desfent el camí que hem fet quan pujàvem.