10 de febrer, 2010

Ruta del bandoler Rocaguinarda (Osona)

Situació: Osona, Lluçanès, Oristà.
Punt d'inici: Plaça Catalunya a Oristà (468m).
Horari: 2:15 hores
Pujada acumulada: 145 metres.
Alçada màxima: 545 metres
Punts d'interès: Oristà, masies del Lluçanès, can Rocaguinarda, gravats.

Fa mal temps, plou i fot fred, però fa dies que no surto a voltar i no puc retenir-me ni un dia més a casa.
Faré una excursió pel Lluçanès, on no he estat mai, i visitaré el lloc on va néixer i exercir un dels bandolers més famosos de la nostra història: Perot Rocaguinarda.Perot Rocaguinarda va néixer l’any 1582 al mas de Can Rocaguinarda, dins del terme municipal d’Oristà.
Va ser el cinquè de set fills i com que no tenia el títol d’hereu va veure’s abocat al bandolerisme al costat dels nyerros.
Sense necessitat de ser tant sanguinari com els seus contemporanis va aconseguir ser respectat i va convertir-se en un dels caps més notables del bandolerisme català. Fins i tot Cervantes en parla en el Quixot.

La ruta pas a pas
Així doncs per impregnar-me una mica de l’esperit d’en Rocaguinarda,  prenc el cotxe i em planto a la plaça Catalunya d’Oristà (468m.).

Vaig fins a la rotonda de l’entrada del poble, i camino uns quants metres per la carretera en direcció a l’Eix transversal fins que trobo una pista de terra a mà dreta.Baixo per la pista fins a la masia del Tint que queda a mà dreta. Sense deixa la pista, segueixo el curs de la riera Gavarresa fins a creuar-la per una passera.

Davant tinc l’enorme masia de la Quintana amb el seu complex ramader. M’hi apropo i entre lladrucs de gos  travesso la masia pel mig fins a tornar a trobar la riera. La travesso deixant a mà dreta la pista per on tornaré.

Ara la pista puja lleugerament fins als Plans de la Rierola on trobo les ruïnes d’una antiga masia.Torno a baixar cap a la riera Gavarresa, que segueixo durant uns metres abans de tornar-la a creuar.Camino per la riba dreta sota la cinglera dels Tres Còdols fins a arribar a la masia de can Miquelet.Deixo can Miquelet enrera i començo a pujar per la pista que de seguida em porta a una cruïlla on un pal indicador assenyala la direcció del mas Rocaguinarda.

Arribo a les ruïnes del mas Rocaguinarda (480m.), del segle XVI, on va néixer el famós bandoler.Després de descansar una mica, decideixo anar a visitar els curiosos gravats que, segons diuen, va fer el mateix Rocaguinarda en una bauma del cingle.Seguint les fites i alguna marca de pintura baixo per un sender cap al cingle dels Tres Còdols on trobo la bauma. Hi ha gravats de tota mena però el més curiós és el nom de Perot Rocaguinarda gravat al costat de la paraula bandoler.

Torno enrera pel mateix sender fins al mas Rocaguinarda on prenc la pista cap a la dreta.Passo de llarg la masia de la Gallinera, que sembla habitada, i uns metres més enllà trobo una cruïlla on abandono la pista principal per un camí ample que comença a baixar a mà dreta cap a la riera Gavarresa.

Enfangat fins els genolls arribo a la riera Gavarresa i uns metres més endavant a la masia de la Quintana on ja m’esperen els gossos i els seus lladrucs.
Ara ja només em cal desfer el camí fins a Oristà.