11 de gener, 2009

L'Estany Tapat (Pallars Jussà)

Situació: Pirineu Occidental, Vall Fosca, Cabdella.
Inici: Cabdella 1398m.
Horari: Entre 3 i 4 hores.
Desnivell: 756m.
Alçada màxima: 2154m.

La ruta pas a pas

Aparco el cotxe a l’entrada del poble de Cabdella, en un espai habilitat com aparcament. Hi ha una font on es pot carregar aigua. Pujo pel mig del poble cap a l’església de Sant Vicenç a mig restaurar. Passo per darrera del que sembla l’antiga escola i trobo un altre font i un pal indicador que assenyala l’inici de la ruta del camí de Rus, que a través del port de Rus (2657 m.), era la principal porta d’accés a la Vall de Boí. A partir d’aquí doncs, aniré seguint les marques grogues d’aquesta ruta. Surto de Cabdella per la part alta del poble pel camí empedrat que s’endinsa a la vall de Riqüerna enmig d’una roureda. Deixo el bosc enrera mentre vaig pujant entre camps de pastura i murs de pedra seca.

A mesura que guanyo alçada la neu va cobrint els prats i el camí. Les marques em costen de veure, però unes petjades a la neu d’algú que ha passat abans eviten que em despisti. Arribo al pont que travessa el riu Riqüerna. Travesso el pont i paro a l’altra banda a contemplar la cascada que queda a pocs metres.

Ara el camí queda completament cobert de neu i sembla que puja fent unes ziga-zagues fins a trobar les marques del GR. Seguint el GR cap a l’esquerra aniria a parar al port de Rus, jo però, prefereixo tirar cap a la dreta en direcció a la Colomina fins a trobar l’estany tapat. Segueixo les fites i les senyals del GR que en direcció NE passa pel sota del pic de l’Espada. Unes quantes esses en forta pendent, i ja sóc a la sortida d’aigües de l’estany Tapat, que com bé indica el seu nom està completament tapat pel gel i la neu.

La baixada la faig pel mateix camí, no sense haver-me parat a contemplar una estona, l’excel·lent panorama que hi ha del port de Rus.