26 de gener, 2009

La Roca de l'Esglesieta (Pallars Jussà)

Situació: Pallars Jussà, Boumort, Hortoneda.
Punt d'inici: Hortoneda 1000m.
Horari: un parell d'horetes anar i tornar.
Desnivell: molt poc, uns 100m.
Alçada màxima: 1000m.


Començo a caminar des del poble d'Hortoneda (1000m). La ruta ha de ser curta i amb poc desnivell, però vaig amb temps perquè fa uns mesos ja vaig ser aquí buscant la Roca de l'esglesieta i no vaig ser capaç de trobar-la.
Travesso el poble en direcció NE. Saludo a la gent que trobo pel carrer prenent el sol fins que arribo al final del poble, a la part més alta.
A mà dreta prenc un caminet que passa per sobre d'un hort envoltat de filat espinós, és l'antic camí d'Hortoneda a l'Espluga de Cuberes. Segueixo el camí que es dirigeix cap el Roc Tomàs, deixant algun petit trencall a dreta i esquerra.


Ara, a mà dreta hi tinc uns camps que ja no es treballen. Deixo el camí i baixo pels camps cap al barranc. De seguida torno a trobar un camí que en direcció N passa per sota la roca de Segués on encara hi ha algun antic rusc d'abelles abandonat i amagat en els forats de la paret.
Deixo la roca de Segués enrere, alhora que m'endinso en un altre prat abandonat (940m). A mà esquerra es destaca el perfil de les roques dels Colladons on hi habiten els voltors, a mà dreta hi tinc el barranc.


La roca que busco és pràcticament a la mateixa alçada on sóc ara en direcció N.
Sense perdre gaire alçada segueixo el perfil del barranc i de seguida, davant meu, veig una roca on es distingeixen algunes construccions. M'hi apropo. És la roca de l'Esglesieta (893m), on l'exercit feixista va bastir un punt d'observació des d'on controlar el barranc. L'exèrcit republicà estava situat just a l'altra banda del barranc, sota el Cap de l'Alt de Biarri.

Després d'enfilar-me a la roca i observar les diverses construccions retorno cap a Hortoneda pel mateix camí.